close
  • donderdag 29 oktober
Zorg en Zekerheid

10 anti-griep tips

10 anti-griep tips

Een beetje verkouden, wat lamlendig en moe. Nee, dan heb je nog geen griep. Dan helpt misschien een halve ui naast je bed ook nog wel. Maar wie met spierpijn, hoofdpijn en koorts te maken krijgt, mag zich deelnemer noemen aan de griepgolf die momenteel rond gaat. Niet prettig en het gevoel van algehele malaise is niet zomaar verdwenen. Probeer het daarom met man en macht te voorkomen. Zorg goed voor jezelf en bouw weerstand op. Houd dat virus buiten de deur.

Een aantal tips op een rij:

-Zorg voor veel frisse lucht. Ga naar buiten. Wandel en fiets.

-Zorg voor voldoende weerstand door veel vitamine C te nemen. Dat zit onder meer in broccoli en zuurkool. Neem sowieso veel verse groente.

-Ga op tijd naar bed, slaap voldoende uren. En ontspan. Stress is natuurlijk nooit goed, maar zeker als er een griep rond gaat, is stress uit den boze. Je wordt er alleen maar vatbaarder door.

-Houd je handen bacterievrij. Dat wil zeggen: was ze regelmatig, raak zo min mogelijk mond, neus of ogen aan en gebruik zakdoeken bij het hoesten of niezen.

-Zet ’s nachts je slaapkamerraam op een kier. Frisse lucht is ook dan heel belangrijk.

-Drink veel. Vooral gemberthee en kruidenthee zijn aan te raden.

-Eet vis. Daarin zitten namelijk de juiste vitamines, waaronder vitamine D. Vooral in sardines, makreel en zalm.

-Neem ook voldoende vers fruit. Of maak een smoothie.

-Eet vlees. Voor de vegetariërs onder ons een gruwel, maar wie van vlees houdt kan het beste maar een biefstukje op zijn bord leggen. Daarin zit een flinke hoeveelheid B12. Goed voor de aanmaak van rode bloedcellen.

-Knoflook is een geweldig antibioticum, wat infecties tegen kan gaan.

Heb jij nog tips?

Geschreven door: Redactie