close
  • maandag 14 juni
Fietsen

5 redenen om de fiets te pakken

5 redenen om de fiets te pakken

Alhoewel we aan huis gekluisterd zijn, is fietsen nog een mogelijkheid om voldoende beweging en frisse lucht te krijgen. Veel mensen geven daar momenteel gehoor aan. In hun uppie.

Als we die anderhalve meter in acht nemen, behoort fietsen -naast wandelen en hardlopen- tot de mogelijkheden om buiten te zijn. Of dat nu op een toer-, race- of omafiets is. Ook de kinderfiets biedt de jongsten de mogelijkheid om toch even lekker buiten te spelen. Fietsen heeft een groot aantal voordelen. We noemen ze hier.

Langer leven

Fietsen is gezond, maar ben je er ook van op de hoogte dat je je biologische leeftijd kunt verlagen als je drie keer per week drie kwartier fietst? En dat maar liefst met negen jaar! Het zorgt voor een lagere bloeddruk en doordat je je weerstand omhoog gooit word je minder vatbaar voor ziekten.

Jong beginnen

Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Het brengt kinderen in beweging. Geef jongens een jongensfiets en meiden een meisjesfiets en trappen maar. Waarom dat onderscheid? Toegegeven, vroeger moest je gewoon fietsen leren op een fiets van je oudere broer of zus, ongeacht of je een meisje of een jongen was. Tegenwoordig zijn er zoveel modellen en kleuren te koop dat je er als ouder niet onderuit komt een passende fiets te kopen. De jongste zal je wel vertellen welke.

Minder stress

Het is uit onderzoek gebleken dat wie regelmatig een rondje fietst, in zijn vrijetijd of naar het werk, minder stress ervaart. Fietsen valt uiteraard ook onder sport en iedereen weet dat je daar gewoon een beter humeur van krijgt en de wereld beter aankan. Dus ook problemen op het werk, sores aan het thuisfront en ga zo maar door. Je ervaart niet alleen minder stress, je kunt er ook nog eens beter mee omgaan.

Minder gewicht

Een groot aantal mensen wenst af te vallen en ziet al dat hardlopen niet zitten. Als je te zwaar bent valt dat inderdaad niet mee. Je moet steeds het gewicht van de grond tillen. Het kan een uitkomst zijn om dan te gaan fietsen. Het gewicht zit je minder in de weg en het zet zeker ook zoden aan de dijk. Bovendien worden ook de knieën minder belast.

Lekker slapen

Door dagelijks een half uurtje te fietsen, slaap je beter. Door in de buitenlucht te bewegen maak je minder cortisol aan. Dit is een stresshormoon dat nog wel eens het slapen kan beletten. Met fietsen ga je dat hormoon op een gezonde manier uit de weg. Welterusten.

Geschreven door: Redactie