close
  • vrijdag 3 april
Zorg en Zekerheid

Alledagjes: Help! Corona! Een dagboekje (deel 7)

Alledagjes: Help! Corona! Een dagboekje (deel 7)

In tijden van Coronacrisis houdt Tietia Feikens een dagboek bij over alles wat haar bezighoudt in deze zorgelijke, verwarrende en vooral ongekende tijden. Vandaag deel 7. (Eerdere delen: deel 1 , deel 2, deel 3, deel 4, deel 5, deel 6)

23 maart

‘Ik ga naar de buren hoor’ zegt Jan na het ontbijt. Daarmee bedoelt hij dat hij naar de spreekkamer in de aanbouw gaat om te werken. ‘Wel relaxed zo’ zegt hij. Dat vind ik ook. We staan ’s ochtends om dezelfde tijd op als anders, maar omdat Jan niet naar zijn werk hoeft te rijden en daarom geen haast heeft, ontbijten we gezellig samen. Meestal ontbijt ik normaal gesproken als Jan al weg is.

Vanochtend bestel ik voor mijn moeder en mem een cadeautje bij het grootste online warenhuis van Nederland. Nu ze ons niet kunnen zien en wij hen, lijkt het mij een mooie manier om ze toch even te laten weten dat ik aan hun denk. Maar dat heeft nogal wat voeten in de aarde, want heel Nederland lijkt op dat moment hetzelfde idee te hebben, zodat de site niet goed werkt. Gelukkig lukt het later toch. En ik bestel ook een vlag bij een bekende Vlaggencentrale in Friesland. Een rode vlag met daarop de tekst met elkaar, voor elkaar. De vlag is niet duur en de opbrengst gaat naar het Rode Kruis. Ik vind het een mooi initiatief. En de tekst maakt voor mij duidelijk dat we met zijn allen een verantwoordelijkheid hebben voor al die mensen die ons land draaiende houden en voor ons zorgen. Zodra ik hem binnen heb hang ik hem buiten.

’s Avonds kijken we naar de persconferentie van de minister president en een aantal ministers. De maatregelen worden verder verscherpt, omdat een deel van de Nederlandse bevolking zich maar niet aan de regels lijkt te kunnen houden. Het schijnt dat er zelfs ‘schijt-aan-Corona-feestjes’ worden georganiseerd. Onbegrijpelijk! Het lijkt me een soort Russische roulette om op zo’n feestje aanwezig te zijn, dóódeng!!  Toch komt er (nog) niet een totale lock-down. Daarin is Nederland toch wel eigenzinnig. Andere landen hebben daar veel kritiek op en je moet als minister-president wel sterk in je schoenen staan om dat allemaal over je heen te krijgen.

Maar er zitten ook positieve kanten aan. Geert Mak verwoordt dat heel mooi in De Wereld Draait Door. Volgens hem is dit wel een toppunt van democratie: de burgers vrijheid, maar daarmee ook eigen verantwoordelijkheid geven. ‘Wie vertrouwen schenkt, krijgt ook vertrouwen’ zegt hij. Aanrader om dit fragment nog even terug te zien. Aan de andere kant denk ik wel dat een totale lock-down heel veel mensen rust en een gevoel van veiligheid zou brengen.

Jan z’n dochters appen; ze vinden het maar niks dat hun vader, die ook tot de risicogroep behoort, minimaal twee keer in de week in winkels komt om boodschappen te doen. Ze vragen of heit dat niet online kan doen. Op tv zien we dat sommige winkels online al een wachttijd van drie weken hebben. Maar misschien valt dat hier in het Noorden nog wel mee. Ik zou er voor zijn, maar ik ben wel bang dat Jan er niet in mee wil gaan. Hij vindt het moeilijk om geen mensen te zien en thuis te zitten. Hij is blij om er even uit te zijn, denk ik. Hij probeert wel de veiligheidseisen te handhaven, maar of hij ook met mondkapje en handschoenen de winkel in zou gaan? Ik waag het te betwijfelen.

Het nieuws staat bol van de ellende. Op internet komen vreselijke filmpjes voorbij van de erbarmelijke situatie in sommige ziekenhuizen. Dan scrol ik gauw door. Daar kan ik hélemaal niet tegen. Ik wil het niet zien. Sowieso probeer ik niet te veel op social media te kijken, behalve als het om leuke filmpjes en foto’s gaat, of om contact te hebben met familie en vrienden. Jan en ik kijken twee keer per dag een journaal en eventueel nog een persconferentie, maar voor de rest kijken we tv om even lekker te ontspannen met een mooie serie of film, of een leuk programma. We proberen mentaal gezond te blijven, dat is belangrijk. Als coach heb ik hier nog wel een aantal tips voor:

-Hou een gezond dag- en nacht ritme aan: ’s ochtends vroeg op en ’s avonds niet te laat naar bed. Het is heel verleidelijk als je thuis moet blijven om lang te blijven liggen en laat naar bed te gaan, maar daar kun je je bioritme grondig mee verstoren en er zelfs depressief van raken.

-Verzorg jezelf goed. Als je toch de deur niet uitkomt denk je misschien dat het niet uitmaakt om de hele dag in je pyjama en ochtendjas te blijven rondlopen, met haar als een vogelnest. Toch is dit niet zo. Tuurlijk, het kan best voor een dagje, maar je voelt je veel beter als je ’s ochtends even aandacht aan jezelf besteedt. Zelfs als er niemand is die dit ziet. Je doet dit voor jezelf.

-Beweging. Zorg dat je alle dagen beweegt. Dat kan van alles zijn, Nederland in beweging, sport- of Yoga instructies op Youtube, wandelen of fietsen, maar niet in groepen, een work-out thuis, al of niet met apparaten, maakt niet uit, doe iets. Het houdt je in conditie en het geeft je een fijn gevoel.

-Gezond eten. Besteed aandacht aan wat je eet, want daarmee zorg je voor je weerstand. Op internet staan honderdduizenden recepten voor gezonde maaltijden. Ook als je geen hobby-kok bent. Ik hoor alleenstaande mensen wel eens zeggen ‘ik heb daar geen zin in, want er is niks aan om alleen te eten’. Dat is onzin. Tuurlijk is het gezellig om met zijn tweeën of met een groep te eten, maar waarom zou je het voor jezelf niet gezellig maken? En neem van mij aan: goed voor jezelf zorgen, ook op dit gebied, geeft een goed gevoel en draagt ook bij aan je geestelijke gezondheid.

-Bezigheden. Zorg dat je jezelf bezighoud, of het nu met werk is of met hobby’s. Heb je geen hobby’s? Zoek er één. Ga een nieuwe taal leren, doe een online tekencursus, doe die klussen in je huis die je altijd al wilde doen, ga in de tuin werken, schrijf een dagboek, ga koekjes bakken of een plantenhanger knutselen. Het maakt niet uit, maar houd je zelf bezig. En neem dit serieus. Zie het als werk. Van de hele dag op de bank liggen te Netflixen of gamen word je niet per definitie gelukkiger. Vind je het moeilijk om je zelf hier toe te zetten? Plan dan blokken in je agenda. Blokken waarin je bezig bent met bewegen, je hobby, koken enzovoort en blokken waarin je lekker mag pierewaaien, even niets hoeft.

-Schrijf elke dag een paar dingen op waar je dankbaar voor bent. Heus die zijn er, ook al is je situatie nog zo moeilijk.

Voor al deze dingen heb je discipline nodig. Discipline is ook liefde voor jezelf. Daar word je echt blijer van. Word je eigen beste vriend, die goed voor jou zorgt. Omdat je het waard bent! Tenslotte: als jij het niet doet, wie moet het dan doen?

Geschreven door: Redactie

Abonneer op onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook