Bestrijd winterdip en snotneus met een saunabezoek

Wanneer de temperatuur in de winter naar het vriespunt of zelfs daaronder zakt kruipen we het liefste weg in een warme dikke winterjas, slaan we de wollen sjaal nog wat strakker om de hals en trekken de muts nog iets verder over de oren. In deze tijd van het jaar zijn de zakdoekjes vaak niet aan te slepen en zijn we door het gebrek aan zonlicht ook niet altijd even vrolijk. De oplossing? Lekker in je blote kont door de sneeuw rennen! Maar eerst even de sauna induiken natuurlijk.

Scandinavische taferelen

Bijna iedereen heeft het weleens gezien, op Discovery of bij een reisprogramma; Finnen die na een flinke zweetpartij in de sauna met blozende wangetjes in hun blote bips door de sneeuw rollen of in een ijswak duiken om er vervolgens opgefrist en gezond weer uit te krabbelen. Nou is de kans dat je in Nederland een dik pak sneeuw hebt om in te duiken na een saunabezoekje niet zo groot en is het bovendien verstandig om je lichaam geleidelijk af te laten koelen. Vooral wanneer het buiten erg koud is. Maar gezond is het wel!

Een gezonde en mooie huid

Ervaren saunabezoekers weten precies hoe het voelt wanneer je na een hete sauna koud af doucht en dan het dompelbad afwisselt met het warme bad. Niet alleen zorgt het voor een gevoel alsof je herboren bent; je huid gaat er ook een beetje van prikken. Dat komt dan ook doordat je met het grote temperatuurverschil de huid prikkelt en de doorbloeding een flinke boost geeft. En laat dat nou eens heel erg goed zijn voor je huid. Wanneer de doorbloeding onvoldoende is zie je dat aan je huid, omdat deze dan sneller zal verouderen. En hoewel een stel goedgeplaatste rimpels heel mooi en karakteristiek kan zijn, zitten we er, als we heel eerlijk zijn, natuurlijk niet op te wachten.

Immuunsysteem gefopt

In de winter nodigt het weer vaak niet uit voor buitenactiviteiten. Als gevolg daarvan zijn we met zijn allen meer binnen, zitten we dichter op elkaar en krijgen we ook nog eens minder beweging en zonlicht. Allemaal redenen waarom verkoudheidsvirussen in de winter hoogtij vieren. Onze weerstand is verminderd en de kans op besmetting groter omdat we meer bij elkaar zijn in afgesloten ruimtes. Een goede weerstand is dus met name in de winter belangrijk. Een bezoekje aan de sauna kan je daarbij helpen. Terwijl jij lekker ontspannen in de sauna zit stijgt je lichaamstemperatuur namelijk naar een graad of 39. Je houdt hierdoor je lichaam eigenlijk een beetje voor de gek, want dat denkt dat je koorts hebt en gaat snel aan de slag om extra afweerstoffen aan te maken om je weer beter te maken. Dat is natuurlijk heel goed voor je weerstand. Daarnaast voelt je je na een saunabezoek vaak als herboren, en dat klopt ook wel want door het zweten en baden worden afvalstoffen in je lichaam opgeruimd en vervangen voor kersverse lichaamseigen stoffen.

Weg met die winterdip

Voor veel mensen begint de winterdip eigenlijk al in de herfst op het moment dat de dagen korter worden en de bladeren langzaam van de bomen af dwarrelen. Zonde eigenlijk, want voor wie het kan zien zijn zowel de herfst als de winter hele mooie en kleurrijke seizoenen. Maar wie er last van heeft kan zich langere tijd neerslachtig voelen. Vaak heeft iemand met een winterdip nergens zin in, behalve onder de dekens kruipen en in winterslaap gaan, of zich volproppen met ongezonde, calorierijke dingen, waardoor de kilo’s er ook nog eens aanvliegen. Kortom, je kunt er maar beter zo snel mogelijk weer vanaf zijn. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar er zijn wel een aantal dingen waarmee je dat kunt bespoedigen. En die dingen hebben eigenlijk allemaal te maken met lief zijn voor jezelf en goed voor jezelf zorgen. Door gezond te eten, voldoende te bewegen én regelmatig de sauna in te duiken.

Serotonine shotje

Uit onderzoek is gebleken dat een bezoekje aan de sauna goede dingen doet voor je serotonine en endorfine gehalte. Deze stofjes worden ook wel eens gelukshormonen genoemd, want ze zorgen er namelijk voor dat je blijer en meer ontspannen bent. Ook heeft het goede invloed op je geheugen en zorgt het ervoor dat je ’s nachts lekker kunt slapen.

Me-time!

Eindelijk even niemand die aan je hoofd zeurt, en lekker tijd om even helemaal volledig met jezelf bezig te zijn. Maak je hoofd helemaal leeg en dobber eindeloos op je rug in het warme zwembad, boek een massage en trakteer jezelf op een lekkere maaltijdsalade. Wanneer je zo nu en dan echt even tijd voor jezelf maakt kun je ervoor zorgen dat je energielevel optimaal blijft. De kans op een winterdip wordt dan een stuk kleiner. Kies je daarnaast ook nog eens voor sauna’s die perfect zijn tegen een dipje, zoals de infraroodsauna, zoutgrot met licht of lichtsauna dan geef je die dip helemaal een dikke opdonder.

Voorkom hoofdpijn en een abrupt einde

Er zijn veel mensen die hoofdpijn overhouden van een saunabezoek. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, en zonde van dat heerlijke verkwikkende gevoel dat je er juist van moet krijgen. Zorg er daarom voor dat je tijdens je saunabezoek voldoende blijft drinken. Neem een waterflesje mee dat je telkens opnieuw kunt vullen of neem wat vaker plaats in het restaurant voor een kopje munt thee of een versgeperst sapje. Omdat je veel vocht verliest met zweten moet je dat wel voldoende aanvullen. Daarnaast is het belangrijk dat je bij het koelen je hoofd niet vergeet. Ben je net helemaal lekker zen en moet je ineens halsoverkop de sauna uit om te douchen, aan te kleden en de auto in te springen? Grote kans dat het fijne, ontspannen gevoel dat je had al in de kleedkamer verdwenen is. Sluit je saunabezoek af door na de laatste sauna goed te koelen, eventueel te douchen (sluit af met koude douche) en daarna nog even een kwartiertje met je voeten in het warme voetenbad te zitten voor je gaat aankleden. Probeer je daarbij bewust te blijven van je lijf en doe alles op een lekker rustig tempo. Dan geniet je een stuk langer van dat ontspannen gevoel.

Deel dit artikel

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar top