Denim Deal: van vervuilende denimindustrie naar schone spijkerbroek

8000 liter water kost het om één spijkerbroek te maken, en de totale uitstoot van de textielindustrie wereldwijd is meer dan alle uitstoot van de internationale lucht- en zeevaart bij elkaar. Er is in de textielbranche een wereld te winnen als het gaat om slim en zuinig grondstoffengebruik.

Staatssecretaris Van Veldhoven (circulaire economie en milieu) zet samen met 30 partijen uit de denimindustrie een volgende duurzame stap voor een schonere textielbranche.  In de Denim Deal staan onder andere concrete afspraken voor meer hergebruik van oude denim kledingstukken.

Van Veldhoven: “Ik vind dat we voor een gezonde toekomst en ons klimaat moeten toewerken naar een schonere textielindustrie. Als we hier onze vraag veranderen, heeft dat effect op hoe duurzaam bijvoorbeeld bedrijven in Turkije en China produceren. Dat maakt dat we als Nederland geen kleine speler zijn. Het bijzondere van deze Denim Deal is dat voor het eerst wereldwijd alle betrokken partijen in de (denim) textiel kringloop – van merk, tot inzamelaar en weverijen – samen de uitdaging aangaan voor een schonere kledingkast.”

Denim DealStaatssecretaris Van Veldhoven

In Nederland werken we toe naar een circulaire economie waarin (textiel)afval niet meer bestaat. Als we al ons ‘afval’ hergebruiken in nieuwe producten, scheelt dat C02 en voorkomen we milieuvervuiling. Naast denim, werkt de staatssecretaris daarom met de hele textielketen aan uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor textiel.

Dit betekent dat de producent verantwoordelijk is voor het innemen en verwerken van het product na gebruik. Zo moet het voor de consument gemakkelijk en een gewoonte worden een versleten spijkerbroek en trui in te leveren zodat er een nieuwe van gemaakt kan worden. Alleen zo kunnen we samen zorgen voor veel minder afval, meer hergebruik en minder verspilling.

Resultaten

Deze Denim Deal start als een samenwerkingsverband van koplopers op de Nederlandse denimmarkt, de gemeenten Amsterdam en Zaanstad en onder andere House of Denim. De Denim Deal loopt drie jaar. Nieuwe partijen die ook mee willen doen, kunnen zich nog aansluiten. Aan het einde van ieder jaar wordt gerapporteerd welke activiteiten partijen hebben ondernomen, welke resultaten geboekt zijn en welk effect deze hebben gehad op het bereiken van het doel. Meer informatie ook over aansluiten bij de Denim Deal is te vinden op www.denim-deal.nl.

Bron: Rijksoverheid 

Deel dit artikel

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar boven
Scroll naar top