close
  • donderdag 15 april
Sport

Doe deze drie oefeningen met een halterstang om fit te worden

Doe deze drie oefeningen met een halterstang om fit te worden

Helaas is het nog altijd niet mogelijk om naar de sportschool te gaan in ons land. Dit betekent natuurlijk niet dat je dan helemaal niets kunt doen om fit te worden. Zo zou je bijvoorbeeld je eetpatroon aan kunnen passen door wat meer gezond voedsel er aan toe te voegen. Daarnaast kun je ook een halterstang bestellen. Met behulp van een barbell, zoals het genoemd wordt in het Engels, kun je namelijk vanuit huis allerlei goede oefeningen doen. Gewichten kopen die je aan de halter kunt bevestigen is zeker een aanrader, zo kun je de workout namelijk nog iets uitdagender maken. De onderstaande oefeningen mogen niet ontbreken op je trainingsschema! 

Barbell back squat 

De barbell back squat is bijvoorbeeld een ware aanrader. Deze oefening doe je door rechtop te gaan staan met je voeten uit elkaar op schouderbreedte. Je plaats de halterstang recht op je trapezius en de achterste deel van je schouders. Buig vervolgens bij je heup, waarna je ook je knieën moet buigen. Ga met je lichaam helemaal naar beneden, net alsof je op een stoel gaat zitten. Doe dit totdat je dijen evenwijdig zijn aan de vloer. Buig je romp naar voren als je voelt dat je hielen onstabiel op de grond staan. Je moet dan terug gaan naar de beginpositie. Tijdens de beweging die je doet tijdens de barbell back squat is het van belang dat je je rug constant volledig recht houdt.

Barbell bent-over row

Daarnaast kun je ook zeker de barbell bent-over row doen als je een halterstang in huis hebt. Je hebt hierbij in principe dezelfde startpositie als bij de barbell back squat, al moet je wel je knieën lichtelijk buigen. Ook moet je je torso naar voren buigen op een 45 graden hoek met de grond. Trek vervolgens de halterstang naar je borstbeen. Je ellebogen moet je tegelijkertijd buigen, terwijl je ook je schouderbladen naar je ruggengraat moet trekken. Ga vervolgens terug naar de beginpositie. Je kunt de barbell bent-over row trouwens ook uitvoeren in de omgekeerde richting. Volg dan wel precies dezelfde principes. Ook zou je de halterstang op een omgekeerde wijze vast kunnen houden, hierdoor concentreer je de oefening meer op de buitenste delen van je bovenrug. Je rug moet je trouwens wel weer recht houden.

Barbell curl

De barbell curl is bovendien een must als je de eigenaar van een halterstang bent. Bij de start van de beweging van deze oefening moet je rechtop staan met je voeten op schouderbreedte uit elkaar. Ook moeten je knieën lichtelijk gebogen zijn. Vervolgens pak je de halterstang vast. Dit doe je ook op schouderbreedte. Houd de halter voor je vast met je handpalmen naar voren gewezen. Til de barbell dan op. Doe dit door het ellebooggewricht te buigen totdat je een volledige samentrekking van je biceps hebt bereikt. Laat het vervolgens weer langzaam zakken. De barbell curl lijkt dan ook erg op de dumbbell curl, maar je moet hierbij dus een halterstang gebruiken.

Geschreven door: Redactie

Abonneer op onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook