Een kleine fietsgeschiedenis

De fiets bleek eeuwen terug een gevaar op de weg en werd zelfs even verboden. Niet lang erna volgden de ontwikkelingen van de fiets zich in razendsnel tempo op. Tot wat nu ‘onze fiets’ is.

Het is 1817 als de Duitse baron Karl von Drais een loopmachine uitvindt. Je kunt denken in een soort loopfiets, een grotere versie van de huidige loopfiets voor kleine kinderen. Al snel borduren andere knappe koppen hierop voort, met als doel de reistijd te verkorten. Want alles lopend doen kost nu eenmaal veel tijd.

Vooral in Engeland bleek de houten loopfiets populair, maar vanwege het grote aantal aanrijdingen tussen loopfiets en voetgangers stokte de verkoop. De fietsen hadden vaak meer dan twee wielen, en werden een crime in de stad.

Springen om op de fiets te komen

Pas in 1860 wordt de tweewieler ontwikkeld, voorzien van pedalen aan het voorwiel. Nadeel: de metalen fiets woog wel vijftig kilo. Bovendien moest je als berijder een flinke sprong maken om erop te komen, als de fiets al enige snelheid had.

Rubber banden waren al een verbetering, maar waar haalden fabrikanten het vandaan om een aantal jaren later fietsen te creëren met steeds grotere en vooral enorm hoge voorwielen? De fiets zou zich daardoor verder en sneller verplaatsen, maar sturen was lastig. De wielen hadden nu al wel spaken en kogellagers, maar echt comfortabel was de fiets nog niet. Uiteindelijk leek de fiets met twee wielen van gelijke grootte een betere optie.

Vrouwen gingen de fiets gebruiken

Daarna gingen de ontwikkelingen snel. Pedalen die via een ketting het achterwiel aandrijven werden toegevoegd, en een stuur en een voorvork werden verder ontwikkeld. De fiets kreeg bovendien de bijnaam: machine van de vrijheid. Eind negentiende eeuw gingen immers ook vrouwen de fiets als vervoersmiddel gebruiken.

Vele decennia later, rond 1960, kreeg de ontwikkeling van de fiets pas echt een boost en kwamen er ook andere modellen op de markt zoals de sportfiets en de BMX, en een aantal jaren later de Mountainbike. Wie had er geen?

Nooit meer ‘fietsloos’

Grappig dat juist toen ook de zogenoemde omafiets aan populariteit won. Eigenlijk een ouderwetse klassieke degelijke fiets die met name bij jonge mensen populair werd. De fietsrage was geen rage meer, maar voor dagelijks gebruik zo gewoon als het maar kan.

Als kind kreeg je al vroeg een eerste fiets. Fietsen leren hoorde gewoon bij je opvoeding en daar is tot op de dag van vandaag nog niets aan veranderd. Het begint al met een eerste jongens- of meisjesfiets 12 inch als je een jaar of drie bent. De fiets groeit gewoon met je mee. Van een 12 inch stap je over op een 14 inch en zo gaat dat verder totdat je toe bent aan een volwassen fiets als je bijvoorbeeld gaat studeren. Daarna ben je eigenlijk nooit meer fietsloos.

Deel dit artikel

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar boven
Scroll naar top