close
  • zondag 9 december
Gezondheid en zorg

Online winkelen voor blinden en slechtzienden nauwelijks te doen

Online winkelen voor blinden en slechtzienden nauwelijks te doen

Wie slechtziend of blind is, kan maar met moeite gebruik maken van commerciële websites zoals die van Marktplaats of energiemaatschappijen. Ingesproken teksten zouden een oplossing kunnen zijn. Vooralsnog is de toegankelijkheid voor mensen met een beperking ronduit slecht.  

De maatschappij

Sinds 2016 is er in ons land het VN-verdrag handicap, waarin staat dat mensen met een beperking volledig deel moeten kunnen nemen aan de maatschappij. Het is niet aan hun handicap te wijten als ze tegen beperkingen aanlopen, maar aan de maatschappij die daar niet op ingericht is.

Onderzoek websites

Dat is duidelijk het geval bij de slechte toegankelijkheid van commerciële websites voor blinden en slechtzienden. In opdracht van het College voor de Rechten van de Mens is er onderzoek gedaan naar die toegankelijkheid en de conclusie is dat er ten opzicht van twee jaar geleden nauwelijks iets is veranderd. De uitkomst is nog steeds teleurstellend, het blijkt dat er weinig aandacht voor is.

Ontoereikend beeld

Van de twintig grote websites, waaronder webwinkels als Ah.nl en Marktplaats, energiemaatschappijen en reisorganisaties waaronder Neckermann, scoorde alleen eBay goed. Die site is onderdeel van een Amerikaans moederbedrijf en daar is strengere wetgeving op het gebied van de toegankelijkheid van websites. De 1883 deels gescande websites en de enquête onder de doelgroep lieten hetzelfde ontoereikende beeld zien.

Deelname aan de maatschappij

Blinden en slechtzienden ‘verzuipen’ naar eigen zeggen in de sites. Het gevolg is dat ze onvoldoende zelfstandig gebruik kunnen maken van commerciële sites. Terwijl een site waarop alles goed voorgelezen wordt, het leven voor hen zoveel makkelijker maakt. Deelname aan de maatschappij wordt daar enorm door vergroot. Zeker als het bezoeken aan een fysieke winkel niet haalbaar is. De belangenvereniging voor webwinkels Thuiswinkel.org vindt de conclusies uit het rapport eveneens teleurstellend. “Betere vindbaarheid is in hun eigen belang. Je krijgt er gewoon extra klanten door.”