Op reis met de Lambortinki (deel 8)

Reis mee met Martin en Miriam
Martin en Miriam Lammertink zijn sinds 1989 een setje. Ze wonen samen met dwergteckel Joep en beiden zijn zelfstandig ondernemer. Gezelligheid met vrienden, lekker koken en lachen, daar houden ze van, maar vooral ook van samen reizen. Jaren hadden ze een caravan en daarna kwamen de verre vliegreizen. Tot die eerste camperreis in Amerika. Dat was zo’n geweldige ervaring dat ze gingen dromen van een eigen camper. Die kwam er in 2014, de Lambortinki. De naam is een knipoog naar hun achternaam en het luxe automerk Lamborghini. De eerste korte reizen met hun camper gingen prima en het smaakte naar meer. Scooter achterop en sinds dit jaar gaat Joep ook mee. Inmiddels toeren ze alweer drie jaar regelmatig rond met hun rijdende huis en vanaf nu gaan we Martin en Miriam volgen. We pakken hun reisverhalen op vanaf het begin in 2014 in een wekelijkse blog. Hun reizen zullen ons leiden naar mooie plekken binnen Nederland, maar ook naar Italië, Schotland en San Marino. Vandaag deel 8 van Camperjoy.

Reisdag Lelystad – Calais
Donderdag 23 april 2015

Vanmorgen had ik nog een afspraak in Apeldoorn met een opdrachtgever en Miriam had een drukke dag voor de boeg met Gloss. Afspraak was dat we, als we klaar waren met werk, rustig aan zouden doen voordat we de camper zouden pakken. Wel… de laatste klant van Miriam had afgezegd, dus toen ik om twee uur thuis kwam, stond ze al te trappelen om weg te gaan. Het viel mee dat ze nog niet op haar stoel in de camper zat. Maar goed; vlug alle laatste zaken in de camper gepakt en om kwart over drie ’s middags draaiden we de weg op. Doel was om door te rijden naar Calais en daar op een camperplaats in de haven te overnachten. De Garmin navigatie was ingesteld op snelwegen en de snelste route. Al rijdende passeerden wij al snel Utrecht en we volgden de borden naar Breda. Echter, daarna stuurde de navigatie ons een totaal andere richting op, met als uitkomst dat we dwars door hartje Antwerpen kwamen, via drukke winkelstraten door de stad en door de Scheldetunnel. Uiteindelijk verloren we aardig wat tijd en aangezien we ook nog moesten eten, besloten we in het dorpje Knesselare naar Brasserie De Swaene te gaan. Jammer dat we wat haastig waren, aangezien we nog een stuk moesten rijden naar de haven, maar jongens…. wat was dit een heerlijk restaurant! Erg vriendelijke bediening en een machtig lekkere menukaart. We besloten om toch maar lekker rustig aan te doen en dan maar niet helemaal naar het geplande eindpunt door te rijden, maar iets voor Calais een camperplaats te gaan zoeken om de nacht door te brengen. Een kwartier nadat we het restaurant hadden verlaten en weer aan het rijden waren, werden Mir en ik vreselijk rozig. Zeg maar gewoon: moe. Met nog ruim honderd kilometer voor de boeg besloten we naar de camperplaats Kompas in Westende te gaan (GPS coördinaten N 51,15581 E 2,76011). Aangekomen bij de slagboom hebben we via een elektronische betaalterminal ingecheckt en uiteindelijk zaten we om tien uur lekker in ’the living’ samen een slaapmutsje te drinken. Moe maar voldaan. Morgen voor het eerst met de camper op een boot, naar de overkant van het Kanaal en daar rijden we richting Exmoor. Wordt een lange reisdag weer, dus lekker slapen nu.

Calais – Stonehenge
Vrijdag 24 april 2015

Vanmorgen waren we vroeg uit de veren. We hadden beiden erg lekker geslapen en waren klaar voor een wat langere reisdag. Om in het gebied te komen dat we willen bekijken deze vakantie, moesten we vandaag zo’n 260 kilometer rijden in erg druk verkeer. Eerst richting London, om dan vervolgens af te buigen naar Southampton en daar op secondaire wegen te slingeren richting Stonehenge. Maar eerst: de Ferry Terminal in Calais, bij P&O Ferries. Daar aangekomen moesten we kiezen of we in de incheckrij voor personenauto’s gingen staan of toch in de rij voor vrachtauto’s boven de 3500 kilogram. Wat doe je dan, als je groot rijbewijs C nodig hebt en de camper 4500 kg weegt…? Dan ga je in de rij met vrachtauto’s staan, toch? Wel, dat was dus niet de bedoeling. We moesten de rij weer uit en werden teruggestuurd naar het begin bij de personenauto’s. Ik voelde me een klein ventje dat straf kreeg op school en weer achteraan moest staan in de rij, eigenlijk een soort Calimero. Zij zijn groot en mijn camper is te klein… en dat is niet eerlijk!

Het inchecken ging prima, maar bij de laatste douanepost werden we eruit gehaald en wilden de douaniers onze camper van binnen zien. Logisch… want hij is heel mooi! Maar het was toch anders. Men zocht in onze badkamer, onder het bed en onder de banken naar vluchtelingen. Niets gevonden natuurlijk, alleen veel proviand. Voordat we de haventerminal inreden, zagen we honderden vluchtelingen in tentenkampen en geïmproviseerde hutjes langs de kant van de weg. Afrikanen naarstig op zoek naar een betere toekomst. Het zag er heel triest uit en beiden voelden we ons verdrietig over hoe de verschillen tussen mensen in de wereld kunnen zijn…

Nadat we de camper in de boot hadden geparkeerd, hadden we even tijd om te relaxen tijdens de overtocht, die anderhalf uur duurt. Het was een hele rustige vaart en ook het verlaten van de boot verliep heel voorspoedig. Onderweg nu naar Stonehenge. Eerlijk gezegd viel de reis vanaf Dover naar Stonehenge erg tegen. Enorm druk op de wegen en heel veel trucks. Nadat we een paar uur hadden gereden, besloten we om binnendoor te gaan rijden in plaats van op de snelweg. Mooie natuur en panorama’s onderweg, maar ook erg kronkelige weggetjes en muurtjes langs de wegen. Smal om elkaar te passeren, maar het liep allemaal op rolletjes. Aan het einde van de middag kwamen we aan in Stonehenge en zijn we op zoek gegaan naar een geschikte camperplaats in de buurt. Onverwacht reden wij langs de wereldberoemde stenen hunebedden van deze plaats en we vonden het alleen al van een afstand indrukwekkend. Onze bedoeling is om de morgenochtend de hunebedden te bezoeken en dan door te rijden naar het Exmoor National Park. Dit is ongeveer 150 kilometer rijden via smalle weggetjes, want snelwegen lijken er niet meer te zijn in deze hoek van het land. We staan nu op de camperplaats Stonehenge Campsite (GPS coördinatoren N 51,16265 W 1,89668). Hele mooie rustige plek in de natuur. In plaats van in de pub te eten hebben we genoten van Mir haar heerlijke kookkunst. We zijn moe van het rijden met de grote camper en verwachten vroeg onder de wol te gaan. Hopelijk voelen we ons vanaf morgen echt op vakantie en gaat al het mooie beginnen. Op naar Exmoor!

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!