close
  • vrijdag 20 september
Algemeen

Ouderen liken, gamen en swipen er op los

Ouderen liken, gamen en swipen er op los

In een tijd waarin de vergrijzing toeneemt en internet een steeds belangrijkere rol speelt, is het niet gek dat steeds meer ouderen mailen, gamen, appen, liken en swipen. Er zijn zelfs tachtigers en negentigers die je rustig social media tijgers kunt noemen. Een voorbeeld daarvan is de excentrieke Iris Apfel (98), maar ook de Nederlandse House Opa Johan (87) doet het goed op Facebook en Instagram.

LinkedIn

Eerder schreven we al over de bijna zeventigjarige Rob Mess, die zich als verbinder al jaren inzet om werklozen aan een baan te helpen via Linkedin. Hij is van mening dat oudere werknemers veel te bieden hebben ten opzichte van jonge mensen en zeker niet ziekelijk zijn of de werkdruk niet aankunnen. Rob probeert werkgevers en werknemers bij elkaar te brengen. Hij wordt dagelijks benaderd en iedereen weet hem inmiddels te vinden. “Het begon ooit met een buurman die werk zocht, toen ben ik bedrijven en recruiters gaan linken. Inmiddels verwerk ik vijfhonderd verzoeken per week”, zegt hij erover. “Ik wilde iets blijven doen. Bij de les blijven en iets teruggeven aan de maatschappij.” Mes zou geld kunnen verdienen aan zijn vele volgers, maar doet dat niet.

Datingsites

Dat ouderen ook voor het vinden van de liefde internet niet schuwen bewijst het succes van datingsite 50plusmatch. De site kent een sterke groei sinds de oprichting in 2015. Dagelijks komen er zo’n zestig nieuwe leden bij. Wat opvalt is dat oudere singles minder vluchtig daten dan jongere. Daten zonder elkaars stem gehoord te hebben? Dat gebeurt zelden. Eerst een telefoongesprek, dan pas afspreken.

Facebook

Waar de jongeren massaal overstappen naar Instagram en Snapchat, nemen de 50-plussers het roer over op Facebook. Het aantal accounts neemt flink toe onder de ouderen. Sommige van hen hebben ook nog eens enorm veel ‘vrienden’. De 98-jarige Amerikaanse Iris Apfel bijvoorbeeld wordt door 165.000 mensen gevolgd en ze post wekelijks (zo niet dagelijks) een bericht op Facebook. Mevrouw Apfel studeerde kunstgeschiedenis, ging naar de kunstacademie en richtte later met haar man een textielbedrijf op. Ze decoreerde onder andere het Witte Huis. Apfel staat bekend om haar excentrieke kledingstijl, die zichtbaar is op iedere foto die ze plaatst. Uit haar activiteiten op Facebook blijkt dat ze ondanks haar leeftijd nog een druk sociaal leven heeft.

In ons eigen land is de 87-jarige House Opa Johan een Facebookhit. Hij bezoekt veel festivals en gaat nog lekker uit zijn dak. Ruim achtduizend volgers leven met hem mee.

Instagram

Baddie Winkle “bad granny” (91) laat met haar bijna vier miljoen volgers op Instagram zien dat je nooit te oud bent om jezelf in naveltruitjes te hijsen. Ze post foto’s in kleurrijke over-the-top outfits en lacht er altijd voluit bij. Onder haar volgers zijn veel jongeren, die berichtjes onder haar foto’s zetten als “This old lady is badass”. Baddie heeft het nodige verdriet gekend in haar leven, maar lijkt op haar oude dag volop te genieten van alle online aandacht. Toen haar kleindochter haar voor de spiegel betrapte in een hippe outfit en de foto online deelde, ging ze direct viral. Inmiddels schijnt ze veel geld te verdienen met haar foto’s.

Online winkelen

Nederlanders doen steeds meer online aankopen. 78 procent koopt wel eens iets online, wat neerkomt op zo’n elf miljoen mensen. Onder de ouderen neemt het percentage online shoppers het meest toe, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Was dat in 2012 nog een kwart van de mensen, vorig jaar was dat al 45 procent.

Uit een onderzoek van SeniorWeb wordt wel duidelijk dat ouderen voorzichtig zijn als ze iets bestellen via internet. Ze kijken onder meer naar de veiligheid van de website, een waarborg of keurmerk en naar de betaalmethode. Ook recensies spelen een rol bij het wel of niet overgaan tot een aankoop. Ouderen knappen af op een onduidelijke website, het moeten invullen van teveel persoonsgegevens en verplicht een account aanmaken. Hoge verzendkosten zijn eveneens vaak een reden om toch maar gewoon naar een echte winkel te gaan.

Online media lezen

Gemiddeld leest iets minder dan de helft van de 65-plussers die online actief zijn de krant digitaal. Dat is best veel. Er komen steeds meer online magazines die zich richten op deze doelgroep, zoals natuurlijk ons eigen magazine 50+ in Nederland en bijvoorbeeld het magazine Zin. Speciaal voor mannen is er Mannenzaken dat op de site als volgt wordt omschreven: Mannenzaken schrijft over zaken die 50plus mannen boeien. Niet betweterig, maar met ruimte voor zelfspot en een vette knipoog. Met oog voor bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen én de zon die in het water schijnt. Inspelend op actualiteit, maar dan met een kenmerkende, positieve twist… Bij mijn weten is er geen vergelijkbaar traditioneel tijdschrift, dus internet heeft in veel gevallen echt wel iets extra’s te bieden.

Internetbankieren

Internetbankieren is de grote achterblijver in dit hele verhaal. Volgens een artikel in de Volkskrant bankiert één op de drie 65-plussers nog gewoon op papier. De Ouderenbond is daar niet verbaasd over en zegt veel klachten te ontvangen. Er wordt volgens de bond (met name door ING) weinig rekening gehouden met ouderen, laaggeletterden en slechtzienden als het gaat om de overstap naar volledig digitaal bankieren. Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer heeft de banken gevraagd rekening te houden met deze groepen. Veel banken, zoals Rabobank, bieden al wel extra cursussen aan voor iedereen die zich het digitaal bankieren eigen wil maken.

 

Geschreven door: Boukje Wiersma

Abonneer op onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook