close
  • zondag 16 juni
Vrije tijd

Rifka Lodeizen scoort hoge ogen als Astrid Holleeder

Rifka Lodeizen scoort hoge ogen als Astrid Holleeder

Veel kijkers worden aangetrokken door het bijzondere verhaal Judas dat Astrid Holleeder schreef en dat nu als een mini-serie verfilmd is. Het haalde vanaf de eerste aflevering hoge kijkcijfers. Hoofdrolspeelster Rifka Lodeizen speelt Astrid, de zus van topcrimineel Willem Holleeder.

De aanleiding voor dit alles is de levenswandel en criminele praktijken van broer Willem die vooral bij de mensen bekend is als de ontvoerder van Freddy Heineken en zijn chauffeur, in 1983. Hij deed dat samen met een aantal maten van hem. Ook perste hij vastgoedhandelaren af. Hij zat regelmatig in de gevangenis.

Zijn twee zussen komen in beeld als blijkt dat zij in 2013 al belastende verklaringen tegen hun broer hebben afgelegd. Twee jaar later legt Astrid Holleeder aan het OM een verklaring af waaruit zijn plannen zouden blijken om meerdere mensen te liquideren, waaronder zijn zus Sonja en misdaadverslaggever Peter R. De Vries. Die laatste laat in een uitzending van RTL Late Night gesprekken horen tussen beide zussen en hun broer, die door de vrouwen zijn opgenomen. Beide zussen getuigen tegen hun broer.

Boek Judas

We komen dan ook veel meer te weten over de invloed van Willem op het leven van zijn zussen Astrid en Sonja, als er van de hand van Astrid in 2016 het boek Judas verschijnt. Het wordt dat jaar het best verkochte Nederlandse boek. Er volgt een theatervoorstelling en een film, die zowel op Videoland als nu op RTL 4 wordt uitgezonden. Astrid wordt gespeeld door Rifka Lodeizen.

Lodeizen heeft een bijzondere blik die zowel een enorme kwetsbaarheid als een verharding ineen kan laten zien. Mogelijk is dat de reden dat actrice Rifka Lodeizen de rol van Astrid Holleeder werd toegewezen. Samen met haar acteerprestaties is zij degene die volgens critici de serie draagt. Gijs Naber speelt de rol van Willen ‘de neus’ Holleeder.

De eerste aflevering trok 1,2 miljoen kijkers. In totaal telt de mini-serie zes afleveringen. De serie gaat over de familie Holleeder, tot op het moment dat Astrid haar broer verraadt. Veel gesprekken in de serie zijn gebaseerd op de eerdergenoemde tapes waarop Willem Holleeder te horen is en zijn soms een-op-een overgenomen.

Innerlijke strijd

Het NRC was na de eerste aflevering vol lof over haar rol en schreef dat met name de innerlijke strijd van de zus van Holleeder de meeste spanning aan de serie geeft. Het gaat toch vooral om Astrid Holleeder die haar broer verlinkt door samen met haar zus Sonja aan justitie te vertellen wat hij heeft uitgespookt.

Over Lodeizen is het dus tot nu alleen maar lof. Ze zou de serie dragen. De 46-jarige Lodeizen, ontdekt door regisseur Eddy Terstall, ontving eerder een gouden kalf voor beste actrice in de film Kan Door Huid Heen (2009). Ze speelde onder meer in televisiedrama’s als Unit 13 (1996), de films Simon (1994), Publieke werken (2015) en Tonio (2016).

Moeder worden

In een Volkskrant interview liet ze vorig jaar weten dat actrice worden nooit een meisjesdroom van haar was. Ze wilde vooral moeder worden (ze heeft inmiddels twee kinderen). “Ik heb het geluk dat je op mij veel soorten vrouwen kunt projecteren. Dus én een onafhankelijke vrouw, die zoals in Kan Door Huid Heen zelf haar huis verbouwt, én het naïeve escortmeisje in de film Escort. Ik weet niet goed hoe dat kan.”

Duidelijk is dat ze meestal zogenoemde zware rollen speelt. In de film Tonio is ze een vrouw die haar zoon verliest (naar het waargebeurde verhaal van het verlies van de zoon van schrijver A.F.Th van der Heijden en zijn vrouw Mirjam Rotenstreich), een vrouw die in een psychose raakt in Kan Door Huid Heen en een vrouw die ongeneeslijk ziek is in Verdwijnen.

Afkeer en fascinatie

De eerste aflevering van Judas liet zien hoe Astrid meer en meer meent dat haar broer Cor van Hout heeft omgebracht. Het is zowel de afkeer als de fascinatie voor een man als Holleeder die de kijker naar de serie in trekt. Maar eenmaal in het verhaal blijft het vooral Lodeizen die boeit door de tegenstrijdigheden die haar rol dragen.

Dat dat voer voor psychologen is, is duidelijk. Hoe moeilijk is het om een familielid en dan nog wel je eigen broer, te laten vallen. En dat terwijl ze haar broer altijd steunde. Als advocate kent ze het klappen van de zweep als het om de wet gaat.

Het NRC verwoordt het helder: ‘Veel meer dan een misdaadserie is Judas een psychologisch drama, over hoe wankel een verbond van wederzijds wantrouwen uiteindelijk is, gedragen door een imposante hoofdrolspeelster’. Aanstaande zondag is deel 2 te zien op RTL4. 

 

Bron: NRC, Volkskrant, Wikepedia e.a. 

Foto Holleeder: Rob Bogaerts (ANEFO) – GaHetNa (Nationaal Archief NL), CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=53445236

Geschreven door: Redactie