close
  • donderdag 2 december
Recepten

Topfit met Gerda’s energieke herstelrepen

Topfit met Gerda’s energieke herstelrepen

Gerda was twee weken op vakantie en moet nu nodig opschonen. En bijkomen. Het is even lastig, maar ze weet er wel raad mee: zelf energierepen maken. 

Ik ben er weer, na een heerlijke vakantie! Slaperig, misselijk en duizelig wroet ik mij door de dag. Hellup, mijn dagritme is volledig verstoord door een jetlag. ’s Morgens wil ik alleen maar slapen en in de middag moet ik mijn lichaam echt door de dag heen slepen om me vervolgens ’s avonds weer ‘goed’ te voelen. Juist wanneer het tijd is om te gaan slapen. Ik probeer een tijdsverschil van zes uur te compenseren, nou ja, vooral mijn lijf probeert dat. Als een oud en versleten motorblok pruttelt en borrelt het voort. Tijd voor een oppepper!

Havermout

Want naast de jetlag hebben we ook iets teveel genoten van de de roti en de Kabritu stew. Bijna alles smaakte heerlijk op het fantastische eiland en we hebben veel van de lokale keuken geproefd, op terrasjes aan het strand met de mooiste uitzichten over zee en betoverende zonsondergangen. De wijn ontbrak ook niet en het is dan ook de hoogste tijd om de darmen op te schonen en een beetje rust te gunnen. Havermout is een goed middel om de spijsvertering weer op gang te krijgen. Veel water of slappe thee drinken helpt ook om het lichaam te reinigen. En deze energieke repen lenen zich uitstekend voor een herstel na een jetlag en een koolhydratenoverschot.

Ingrediënten:

Aan de slag

Smelt de boter samen met de pindakaas en honing in een steelpannetje. Doe de havermout met alle andere ingrediënten in een schaal of kom. Schenk de samengesmolten massa uit het steelpannetje in de schaal. Alles rustig door elkaar roeren. Deze massa op een bakplaat (voorzien van bakpapier) uitstorten en gladstrijken. Vervolgens in een voorverwarmde over bakken op ongeveer 180 graden voor zo’n 10-15 minuten. Daarna af laten koelen en in brokken snijden. Je kunt een voorraadje bewaren in de vriezer. Deze repen zijn heerlijk verbrokkeld in de yoghurt of gewoon als tussendoortje. Natuurlijk kun je naar hartelust variëren met de ingrediënten.

Eet smakelijk 😊

Hartelijke (kook)groet,

Gerda Uiterwaal

Geschreven door: Gerda Uiterwaal