Waar u op moet letten bij het gebruik van uw e-bike in de winter

Waar de e-bike in de beginjaren voornamelijk recreatief werd gebruikt in het traditionele fietsseizoen, zijn er tegenwoordig veel meer mensen die de elektrische fiets het hele jaar door gebruiken. In vergelijking met een ‘gewone’ fiets  verdient de e-bike ’s winters net iets meer aandacht. In de wintermaanden is het belangrijk extra alert te zijn op de volgende zaken

1. Gladheid

Veel fietsers ervaren bij gladheid minder controle en grip door de kracht van de motor. Zeker bij e-bikes met voorwielaandrijving hebben fietsers soms het gevoel ongecontroleerd vooruitgetrokken te worden, wat bij gladheid voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Daarbij is het raadzaam om voor winterbanden te kiezen wanneer een e-bike de hele winter intensief gebruikt wordt.

2. Onderhoudsbeurt

Doorgaans kiezen veel mensen ervoor hun e-bike voor het fietsseizoen een onderhoudsbeurt te geven, voor iemand die in de winter veel kilometers maakt is een ‘wintercheck’ minstens zo belangrijk. In vergelijking met een normale fiets slijten belangrijke onderdelen zoals de remmen en de banden veel sneller. Doordat de snelheid gemiddeld hoger ligt en er vaak (plotseling) harder geremd moet worden, zijn de remblokjes en banden bij intensief gebruik al binnen een jaar aanzienlijk versleten. Juist in de winter zijn deze onderdelen extra belangrijk met het oog op de veiligheid.

3. Accu bereik loopt terug

Tijdens de koude wintermaanden ervaren veel mensen een tijdelijke afname in actieradius. Vaak wordt direct aangenomen dat de accu defect of versleten is, maar de tijdelijke prestatievermindering kan ook het gevolg zijn van de lage temperaturen. Wanneer de temperatuur onder de 10 graden Celsius zakt kan de capaciteit van een fietsaccu met wel 20% dalen. Lithium accu’s kunnen namelijk extreme temperaturen namelijk niet goed verdragen en kunnen minder prestaties leveren.

Vaak vinden mensen het lastig op te bepalen of de prestaties van een accu minder zijn geworden door de omstandigheden of door slijtage. In Nederland is een aantal bedrijven gespecialiseerd in het testen en herstellen van fietsaccu’s. Steeds meer consumenten laten daar hun fietsaccu reviseren, om langer plezier van hun e-bike te beleven.

Ook voor mensen die hun e-bike in de winter voor langere tijd niet gebruiken is er een belangrijke tip: let op dat de accu voldoende is opgeladen voordat deze wordt weggelegd. Een batterij die leeg wordt opgeslagen is in veel gevallen aan het einde van de winter onherstelbaar beschadigd. Tijdens de rustperiode kan de batterij het beste halfvol worden opgeladen. Probeer de accu ook maandelijks even aan de lader te leggen. Op deze manier blijft de accu het hele jaar door in topconditie!

Deel dit artikel

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar boven
Scroll naar top