×
vrijdag 20 juli

Waarom warm weer ook wel eens waardeloos is

7 juli 2018 10:00

Je kunt er flink last van hebben, van de warmte. Goed waardeloos als je spierkramp krijgt vanwege zoutverlies door zweten, en ‘s nachts woelend en zwetend niet kunt slapen. Met een aantal praktische tips kun je al veel voorkomen, zodat je vooral van de zomer geniet in plaats van dat je last hebt van de hoge temperatuur. 

Tips:

Pak je rust

We kenen allemaal het slapeloze woel-gedrag tijdens warme zomernachten. Soms verlang je naar een nacht met een verkoelende plensbui. Zolang dat niet gebeurt is het risico op vermoeidheid aan de orde met gevolgen als je minder goed kunnen concentreren, hoofdpijn of een licht gevoel in je hoofd. Probeer toch je rust te pakken om de ergste vermoeidheid te voorkomen. Doe desnoods overdag een dutje als je echt moe wordt. 

Blijf goed eten en drinken

Oudere mensen hebben minder snel dorst en kunnen de warmte niet zo goed kwijt. Soms is de conditie ook niet optimaal door (chronische) aandoeningen als hart- en longziekten, ouderdomsdiabetes en dementie. Het is heel belangrijk goed te blijven eten en drinken bij aanhoudende warmte. Vooral belangrijk voor mensen die alleen wonen en afhankelijk zijn van anderen. Hulp hierbij is dan belangrijk. 

Let op bij overgewicht

Mensen die zwaarder zijn kunnen moeilijker hun warmte kwijt. Het is zaak dat ze zich rustig houden en goed blijven drinken. 

Wees alert bij het gebruik van medicijnen

Wie medicijnen gebruikt voor hart- en vaatziekten en hoge bloeddruk kan te maken krijgen met een disbalans in het lijf, bijvoorbeeld door plastabletten, waardoor de kans op uitdroging groter is. Datzelfde geldt voor mensen die veel vocht verliezen vanwege diarree of juist last hebben van obstipatie. Ook medicijngebruik bij de ziekte van Parkinson kan het zweten verstoren, waardoor de warmte het lichaam niet verlaat. Ook hier is goed drinken van belang.  Bewaar medicijnen trouwens op een koele plek, bijvoorbeeld in een donkere kast (niet in een vochtige badkamer) en niet boven de 25 graden. 

Drink geen ijskoude dranken

Drink je ijskoud water, dan is dat even lekker, maar daarna denkt je lijf: ‘oeps dat is koud. Snel de temperatuur omhoog’. Dus heeft dat een averechts effect. Drink liever een lauwwarme drank zoals thee bijvoorbeeld.

Lees ook  Laserschoen, dé mogelijke oplossing voor freezing bij Parkinson

Dossier je activiteiten

Ga niet hardlopen om twee uur in de middag bij hoge temperaturen, maak je gewoon niet te druk. Warm weer betekent chillen. In ieder geval midden op de dag. Als je het echt even te kwaad hebt, vanwege de warmte kun je koud water over je polsen laten lopen, je voeten in een bak met koud water houden of een koud washandje in je nek leggen. Een lauwe douche kan ook (niet koud!). 

Fris je op met fruit

Je verliest niet alleen vocht, maar daarmee ook zout. Fruit helpt dan hartstikke goed. Watermeloen is daar heel geschikt voor, maar ook allerlei ander fruit werkt goed. 

Curry? Liever niet

Doe dat nou niet, hete curry. Vermijd scherp of kruidig eten en ga ook niet overdadig aan de alcohol. Je hartslag gaat er alleen nog maar verder mee omhoog. 

Serieus: arts erbij halen

Wie serieus te veel vocht verliest kan namelijk bezwijken aan hitte-uitputting. Het hart gaat tekeer en je kunt je niet meer concentreren. Als je hoofdpijn krijgt en misselijk wordt is dat een teken dat er onvoldoende doorbloeding is naar de hersenen. Dan kun je flauwvallen. Een zonnesteek of hitteberoerte is het gevolg van een te hoge lichaamstemperatuur. Kramp, stuiptrekkingen en het bewustzijn verliezen zijn het gevolg. In deze gevallen haal je er een arts bij.

Bron: o.a. Plusonline

Reacties op artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Provincie Friesland

FIETS, WANDEL- EN VAARROUTES

Een fijne fiets of een paar passende wandelschoenen zijn voldoende om op pad te gaan. Goeie zin en een beetje zonnig weer doen dan nog een positieve duit in het zakje! Hoe dan ook: kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!

Ontdek de provincie