close
  • vrijdag 15 november
Vrije tijd

50-plussers gaan massaal voor lentejas

50-plussers gaan massaal voor lentejas

Steeds meer 50-plussers in de provincie Friesland kiezen voor een lentejas. De lentejas is de meest geschikte jas voor de overgang tussen de winter en de zomer. Hoewel jongeren in Friesland vaak alleen een winterjas en een zomerjas kopen, kiezen 50-plussers vaker voor een lentejas.

Dat blijkt uit cijfers van de website Jas.nl. Jas.nl is de nieuwe naam voor Winterjassen.com, een website die het afgelopen jaar onder 500.000 bezoekers per maand bijhield welke leeftijdscategorieën welke jassen kopen.

Liever een lentejas

Opvallend is dat 50-plussers in de provincie Friesland het liefst een lentejas kopen. Jongeren kiezen vaker voor twee jassen voor beide seizoenen. Een veelgehoorde klacht onder 50-plussers is dat de winterjas voor de lente te warm is, maar de zomerjas voor de lente nog net te koud is.

Dat juist 50-plussers kiezen voor een lentejas, is eenvoudig te verklaren. Dat zegt Lisanne Ploeger, eigenaar van de website Jas.nl. “Het is gemakkelijk te verklaren waarom juist 50-plussers kiezen voor een lentejas. Ten eerste hebben ze van huis uit meegekregen dat je je goed moet wapenen tegen de kou. De lente is natuurlijk een voorschot op de zomer, maar als je je niet goed kleedt, kun je toch gemakkelijker ziek worden.”

Een andere reden voor de keuze voor een lentejas is de verminderende weerstand van 50-plussers. “We zien inderdaad in het koopgedrag van 50-plussers dat ze vaker voor een lentejas gaan. De lentejas beschermt je toch goed tegen de kou, terwijl deze niet zo warm is als een zomerjas. De weerstand van 50-plussers is vaak iets lager, dus dan is goed te verklaren waarom de lentejas onder deze doelgroep zo populair is.”

Over de lentejas

Lentejassen beschermen goed tegen de kou, maar zijn wel een stuk dunner dan een zomerjas. Vroeger had men twee soorten jassen: de winterjas en de zomerjas. Dat terwijl de jassen vaak in de tussenseizoenen minder geschikt zijn. Daarom zijn de afgelopen jaren lentejassen steeds verder in opkomst gekomen.

“Een lentejas is eigenlijk heel geschikt als je niet de warmte van een winterjas wilt, maar een zomerjas nog te koud vindt. Een lentejas is namelijk gemaakt van speciaal stof, waardoor je het minder warm krijgt dan in een winterjas. Lentejassen hebben vaak ook echt de kleuren van de lente, waardoor je er modieus uitziet en toch optimale bescherming krijgt”, legt Ploeger uit.

Lentejas in heel Nederland populair

De lentejas is niet alleen in Friesland heel populair, maar steeds meer Nederlanders schaffen een winterjas aan en doen hier meer dan een jaar mee. Dat blijkt uit de resultaten van het onderzoek dat Jas.nl hield onder 500.000 bezoekers van de website Winterjassen.com. De lentejas is aanzienlijk in opkomst onder 50-plussers.

Zo blijkt dat niet alleen in Friesland, maar ook in Groningen en Limburg lentejassen erg populair zijn. Ook in andere provincies scoort de lentejas goed. De hand wordt betreft de aanschaf van lentejassen minder op de knip gehouden.

Koopgedrag aan de hand van filters

De cijfers over het koopgedrag van 50-plussers is afkomstig van de website Jas.nl. Jas.nl is een nieuwe website van Lisanne Ploeger, na de samenvoeging van onder meer Winterjassen.com. De website trekt 500.000 bezoekers per maand. Consumenten kunnen op de website filters instellen. Aan de hand van de filters kon Jas.nl bijhouden hoe vaak een bepaalde soort jas werd gezocht. De cijfers zijn verder geanonimiseerd, waardoor niet te herleiden is wat ieder individu koopt. Wel worden de cijfers gestandaardiseerd naar regio en leeftijd, zodat er algemene uitspraken over te doen zijn.

Over Jas.nl

Het koopgedrag op Winterjassen.com werd een jaar gevolgd. De eigenaar van de website, Lisanne Ploeger, heeft besloten de websites samen te voegen tot Jas.nl. Op Jas.nl kunnen consumenten gemakkelijk jassen vergelijken van verschillende aanbieders. De website wordt niet betaald door websites om zoekresultaten te veranderen. Daardoor kunnen consumenten volledig onafhankelijk jassen vergelijken.

Geschreven door: Redactie