phishing

Ben jij bestand tegen internetfraude en telefonische oplichting?

Je krijgt een mailtje van je bank waarin je gevraagd wordt om bepaalde gegevens in te voeren. Vaak kun je meteen aan het taalgebruik zien dat er iets niet klopt, maar soms zijn die mailtjes heel compleet, met het logo van de bank en goed geschreven, en zien ze er echt uit.

Phishing

Eén van onze redacteuren ontving er deze week nog één van creditcardmaatschappij Visa, die niet van echt te onderscheiden was. Ze worden Phishingmails genoemd, waarin gehengeld wordt naar inlog- en persoonsgegevens. Met die gegevens kan vervolgens je bankrekening worden geplunderd. Uit een onderzoek van de Fraudehelpdesk blijkt dat een kwart van de Nederlanders de afgelopen jaren het slachtoffer is geworden van internetfraude of telefonische oplichting. Totale schade: 786 miljoen euro.

Telefonische oplichting

Naast de phishingmails worden mensen regelmatig opgelicht via de telefoon. Je wordt dan bijvoorbeeld gebeld door een nep incassobureau. Of je krijgt een telefoontje van je bank dat er een veiligheidsprobleem is en dat je in moet loggen op een bepaalde site.

Social Media

Social Media is ook een lucratieve bron van oplichting. Via Whatsapp of Facebook ontvang je een bericht van een winkelketen dat je een prijs hebt gewonnen en je moet op een linkje klikken om die te verzilveren. Naar die prijs kun je fluiten en de oplichters hebben mooi je gegevens.

Tips

Beide vormen van fraude, via internet en telefonisch, nemen sterk toe. Daar is de Fraudehelpdesk, die mensen en bedrijven bewust maakt van de risico’s van digitale fraude, niet verbaasd over. Cybercrime is in opkomst. De kosten voor de fraudeurs zijn gering en de pakkans is klein. Hoe bescherm je jezelf nu tegen dit soort fraude? We geven een paar tips die ook te vinden zijn op de site van de Fraudehelpdesk. Je vindt daar veel handige informatie over dit onderwerp.

  • Een mail van de bank of een andere instantie waarin gevraagd wordt om persoonlijke gegevens is per definitie verdacht. Vaak zijn ze geschreven in slecht Nederlands, maar de oplichters worden steeds beter. Klik hier voor de kenmerken van een phishingmail. Je kunt vaak aan het mailadres van de afzender snel zien of het om een nepmail gaat. In het geval van de mail van Visa bleek de afzender bijvoorbeeld niet Visa maar info@duttafashion.it. Als je toch twijfelt kun je de instantie die de mail gestuurd heeft bellen om te vragen of de mail klopt.
  • Geef nooit per telefoon persoonlijke gegevens als banknummer, pasnummer, pincode e.d. De bank zal daar niet telefonisch om vragen. Ook niet per mail trouwens.
  • Wees alert op onbekende bijlagen. Klik niet zomaar op een onbekende link in een mailtje of bijvoorbeeld in een messengerbericht van Facebook. De laatste tijd komen er regelmatig messengerberichten voorbij van bekenden met daarin een video. Als je daar op klikt kan er kwaadaardige software worden geïnstalleerd.

Heb je een e-mail gekregen die je niet vertrouwt? Stuur die dan door naar valse-email@fraudehelpdesk.nl

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar boven
Scroll naar top